hari ni khamis, ptg ni lps abis keje xmain futsal sbb team pompuan main... aku awal blk (xmcm slalu2) ngam2 je 'punch card' (thumb print biometric) menunjukkan pukul 5.30 aku terus thumb print... "tet~ thank you", dlm perancangan nak pi park city mall pi popular cari bahan bacaan bulanan (max-it) or cari cd/dvd hiburan... tup2 aku teringat nak bikin wheel balancing & alignment imago aku (sblm aku blk kmpg jumaat dpn 29/5) dlm perancangan nak bikin hari sabtu ni, tp takut xsmpt sbb kebarangkalian ada sessi jamming (tunggu bob kandar sound), ahad kedai tayar tutup
kebetulan lalu metro tyre parkcity (tmpt slalu bikin) dorg still bukak... dorg tutup pkl 6, so smpt ni nak buat wheel balancing + alignment ni, bajet2 dlm RM50-60 (balancing 4 tayar = RM20, alignment = RM35)... lepas balancing 4 biji tayar, waktu dorg tgh align aku dgr mcm ada sesuatu dorg cerita time jolok2 kat bawah enjin... tiba2 mekanik tu bgtau, aku punya camber nut sblh kiri bengkok kena tukar baru (erk? bila masa benda tu bengkok?) aku tanya kalau xtukar xbleh ke? mekanik tu kata kalau xtukar xdpt nak realign sbb mmg dah jauh offset. brapa seunit? RM35 je... alahai mati2 aku ingatkan over RM50 kalau x mmg lari bajet aku, aku pun suruh dorg proceed... sambil2 dorg realign aku pkr blk kat kat mana, bila & apa yg mmbuatkan nut tu bengkok? ni mesti kes langgar lubang ni... tapi, bila masa aku langgar lubang?
baru aku ingat, thn 2007 mmg ada kes langgar lubang besar smpi tayar aku bengkak rim pun bengkok sket... dan mmg betul kat depan belah kiri, tapi apsal last skali aku realign kat perodua (26/7/08) mekanik perodua xmention pun benda ni? atau maybe time tu offset xjauh sgt, still realignable... nak kata dorg (metro tyres) nak kelentong aku, tp dorg mmg tunjuk camber nut aku dgn yg baru mmg jauh beza (bengkok) xsmpt aku nak snap pic lgpun segan la plak nak kluarkan enpon snap pic :) lgpun aku xambik nut lama tu, tgglkan je kat situ... so proceed~ setel semua dlm pkl 6.15, dorg dah tutup kedai dah, aku je sorg kastemer yg tggl kat waiting room... time bayar kat kaunter, tgk bill... balancing RM20, alignment RM35, camber nut FLHS RM35 (amende dia tulis FLHS ni?), 5% service charge RM2.75, total RM92.75, mcm biasa aku akan minta diskaun bg genap nombor, so dptla RM90 (aduih kopak aku...) tp xpe, isnin dpn gaji ... lgpun benda ni mmg dah masuk dlm 'to-do list' organiser aku dan mmg mustahak utk keselesaan/keselamatan pemanduan... yela aku nak drive long distant, blk kmpg~ (proud sons of pimping)once i test drive, pergh!~ mmg jauh beza drp sblm ni... lbh2 lg bila buat cornering (aku slalu corner dlm) kali ni stereng terasa berat sdkt, sdp gila cornering camni. patutla selama ni bila drive extreme sket rasa mcm tayar pancit je wlupun tekanan tayar pada tahap optimum, maybe pasal problem ni kot? oke~ off to parkcity mall...
to be continued...
_____
p/s: sampi je rumah on internet check harga camber nut kelisa/kenari... end user price varies around RM20-40, hmmm... okela tu xkena harga potong leher
0 comments
Post a Comment